Δευτέρα, 23 Απριλίου 2012

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ : 4WD ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ haldex vs torsen

Jeep ® Wrangler Rubicon 4WD

 

Πρόκειται για την συνθήκη κατά την οποία η δύναμη του κινητήρα μοιράζεται και στους τέσσερις τροχούς του αυτοκινήτου. Αυτό, ανάλογα το σύστημα τετρακίνησης, μπορείς να γίνεται μόνιμα και ισόποσα (50-50%) ανάμεσα στους δύο άξονες, είτε η κίνηση να μεταδίδεται βασικά στον μπροστινό άξονα και ανάλογα τις ανάγκες πρόσφυσης να πηγαίνει και στον πίσω, είτε να ξεκινάει από πίσω και να πηγαίνει και μπροστά, με ποσοστά που ποικίλουν και φτάνουν μέχρι και το 100% σε κάθε άξονα.

Τα πιο διαδεδομένα συστήματα τετρακίνησης είναι αυτά που χρησιμοποιούν διαφορικά torsen και αυτά που χρησιμοποιούν πολύδισκους συμπλέκτες haldex.
 TORSEN
torsen

Η διάταξη αυτών των διαφορικών είναι καθαρά μηχανική και δεν χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά, συμπλέκτες ή υδραυλικά υγρά. Σαν κεντρικό διαφορικό, το συναντάμε στο πίσω μέρος του κιβωτίου ταχυτήτων και προσφέρει μόνιμη τετρακίνηση σε κάθε περίπτωση.
Άλλη εφαρμογή του torsen είναι σαν διαφορικό κάποιου άξονα και λειτουργεί σαν απλό διαφορικό όταν το ποσοστό τη ροπής που καταλήγει στον κάθε τροχό είναι το ίδιο. Σε περίπτωση όμως που ένας εκ των δύο τροχών χάσει την πρόσφυσή του, η διαφορά αυτή στη ροπή γίνεται «αντιληπτή» από ένα σύστημα μετωπικών και κωνικών γραναζιών, το οποίο «κλειδώνει» με το που θα αντιληφθεί αυτή την αντίθεση στην περιστροφή των ημιαξονίων.
Ανάλογα με τους πλανήτες, τα γρανάζια και τους δορυφόρους που χρησιμοποιούνται, το Torsen έχει ένα συγκεκριμένο λόγο ολίσθησης. Αυτό σημάνει πως όταν ένας τροχός χάσει την πρόσφυσή του, αυτόμάτα ο άλλος θα λάβει πολλαπλάσια ροπή από τον πρώτο, ώστε να ξεπεραστεί το εμπόδιο. Στα πλεονεκτήματα του συστήματος περιλαμβάνεται η γρήγορη μεταφορά της ροπής. Από την άλλη έχει σχετικά μεγάλο βάρος.


Haldex
Το σύστημα Haldex είναι ένα εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης με πολλαπλά οφέλη. Το πιο σημαντικό είναι η βελτίωση της πρόσφυσης και της ελκτικής ικανότητας του αυτοκινήτου. Επίσης, δεν προκαλεί δυσκολίες στους ελιγμούς με μικρή ταχύτητα και είναι απόλυτα συμβατό με όλα τα συστήματα ασφαλείας (ABS, TCS, ESP κ.λ.π.).
Τι είναι το σύστημα Haldex
Πρόκειται για έναν έξυπνο ηλεκτροϋδραυλικό συμπλέκτη, ο οποίος τοποθετείται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, μερικά εκατοστά πριν από το διαφορικό. Η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα, σε συνεργασία με τους αισθητήρες του ABS και του ESP, οι οποίοι είναι στην ουσία οι ίδιοι, και σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που λαμβάνει για τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα (π.χ. στροφές), αποφασίζει αν θα μεταδοθεί η κίνηση και στον πίσω άξονα, αφού η κίνηση μεταδίδεται κατά κύριο λόγο στον εμπρός. Ένας ασύμμετρος δίσκος, σε συνεργασία με έναν ηλεκτροϋδραυλικό μηχανισμό, "κλειδώνει" και μεταφέρει τη ροπή στο μέχρι πρότινος "παθητικό" άξονα. Μόλις οι αντίστοιχοι αισθητήρες αντιληφθούν διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής των τροχών ανάμεσα στους δύο άξονες (περίπου  ¼ του τροχού), ο ασύμμετρος δίσκος πιέζει ένα έμβολο - που λειτουργεί ως αντλία - το οποίο συμπιέζει ένα ειδικό σιλικονούχο υγρό. Αυτό, με τη σειρά του, ωθεί ένα δεύτερο έμβολο, μπλοκάροντας ουσιαστικά τον "ελεύθερο" πίσω άξονα.

Πώς ενεργοποιείται
Η λειτουργία του Haldex είναι διαθέσιμη με την εκκίνηση του κινητήρα και μπορεί να ενεργοποιηθεί, ανεξάρτητα από το αν το αυτοκίνητο κινείται προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Η προϋπόθεση για μεταφορά μέρους της ροπής στον πίσω άξονα είναι η διαφορετική γωνιακή ταχύτητα μεταξύ των τροχών του εμπρός και του πίσω άξονα (μια διαφορά 10 μοιρών στην περιστροφή των εμπρός και των πίσω τροχών είναι ικανή να επιφέρει παραγωγή 1000 Nm ροπής). Λαμβάνοντας υπ' όψιν αυτή τη διαφορά, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του Haldex ρυθμίζει ανάλογα την πίεση του λαδιού στο συμπλέκτη Haldex, άρα και το ποσοστό εμπλοκής του πίσω άξονα.

Πλεονεκτήματα
- Ευκολία στη χρήση χάρη στον αυτόματο έλεγχο
- Μεταβαλλόμενη κατανομή ισχύος στον πίσω άξονα από 0 - 50%
- Ο σύνδεσμος Haldex, σε συνδυασμό με τον έλεγχο EDL, μπορεί να αντεπεξέλθει σχεδόν σε οποιαδήποτε κατάσταση οδήγησης.
- Γρήγορη απόκριση, μετάδοσης ισχύος όταν η διαφορά  της γωνίας περιστροφής μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα γίνει ≥ 10º.
- Δεν υπάρχει φόρτιση στην μετάδοση κίνησης κατά τη διάρκεια ελιγμών.
- Δεν υπάρχουν περιορισμοί στη ρυμούλκηση με έναν άξονα ανυψωμένο.
- Συνδυάζεται πλήρως με όλα τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης (ABS, ESP).

Πως λειτουργεί
Στο ξεκίνημα και στην επιτάχυνση μεταφέρει το μάξιμουμ της ροπής στον οπίσθιο άξονα.
Στην γρήγορη οδήγηση, η περισσότερη ροπή μεταφέρεται στον εμπρόσθιο άξονα.
Στο φρενάρισμα, όλη η ροπή μεταφέρεται στον εμπρόσθιο άξονα.
Στο παρκάρισμα, η περισσότερη ροπή μεταφέρεται στον εμπρόσθιο άξονα, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία.
Όταν και οι 2 τροχοί του εμπρόσθιου άξονα ολισθαίνουν, όλη η ροπή μεταφέρεται στον οπίσθιο άξονα.
Όταν ένας από τους εμπρόσθιους τροχούς ολισθαίνει, μεγάλο ποσοστό της ροπής μεταφέρεται στον οπίσθιο άξονα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου